Australië - reis naar Tasmanië

Gepubliceerd op 6 maart 2023 om 16:25

Omdat ik echt wel alles wil verkennen in Australië, heb ik een spontane reis gepland naar Tasmanië op maandag om woensdag te vertrekken. De kleine statistieken kan je onderaan vinden maar de grote foto's bovenaan. Dus vertrek in de vroege ochtend op woensdag. Ik sta op om 3u, ga op mijn gemak met de fiets naar de luchthaven (lekker frisjes en weinig verkeer) en ben helemaal door security als ik mij realiseer dat ik mijn paspoort en bankkaart enzo vergeten ben thuis!! Dus de oma waar ik bij verblijf heeft dat nog net op tijd kunnen brengen en heel veel gestress later ben ik dus toch nog in Hobart, Tasmanië geraakt. Onderweg zonsopgang gezien en bliksem vanuit de lucht, echt supercool en onbeschrijfelijk :)

Overzicht:

Dag 1

Hobart, Mt Wellington, rijden tot Mt Field National Park

Dag 2

Mt Field National Park wandeling, Lake St. Clair wandeling, rijden tot aan Cradle Mt National Park

Dag 3

wandelen in Cradle Mt National Park, bezoek aan King Solomon Caves, rijden tot Bicheno

Dag 4

Wandelen in Creycinet National Park, rijden naar en wandelen inTasman National Park

Dag 5

Bezoek aan MONA museum in Hobart, bezoek aan Tasmanian Botanical Gardens

koffiebar planning

Omdat mijn mooie kaart de volledige breedte verdient :) Om het een beetje schaal te gevel zijn de algemene statistieken dus wel handig. Ik begin bij het begin en vlieg er ongeveer meteen in. Omdat mijn gsm-batterij nogal leeg is, ga ik die opladen in het Infokantoor en vraag meteen informatie voor de hele trip (tijd voor planning is er nog niet echt geweest) en ik denk op pad te gaan met de essentials als ik in de namiddag Mount Wellington ga bezoeken (je kan helemaal tot boven rijden in 40 minuutjes van het centrum van Hobart). Niets blijkt minder waar, want ik heb bijna nergens bereik en de navigatie verloopt nogal moeizaam (ik ben ongeveer 10 keer hetzelfde gebouw gepasseerd denk ik) dus ik ben daarna maar terug gereden naar het Infokantoor en heb een wegenkaart van Tasmanië gekocht en een overzicht van de 60 Great Short Walks (een aanrader!) vooraleer ik iets te laat vertrek naar het Noorden. Ik heb ook nog de stad verkend en met een koffie de grote planning van alle wandelingen gedaan. Ik strand op het einde van de dag aan de ingang van Mount Field National Park en besluit die short-walks in de ochtend te doen.

Foto: koffiebar in Hobart

Dag 1, grote planning. Om de nationale parken te bezoeken moet je 1-malig een 85$ betalen voor een Holiday Pass, daarmee mag je overal parkeren en gebruikmaken van de parken. Je moet de pass op je dashboard leggen maar de parken worden zeer goed onderhouden met dat geld! Dus ik ben in de voormiddag naar Mt Field National Park gegaan en heb een wandeltocht van de 60 Great Short Walks gedaan. De Lady Barron Falls Circuit is zeer goed uitgepijld en de paden zijn verzorgd. Een mooie, natuurlijke omgeving met bomen van 70m hoog, verbrandde stammen en natuurlijk de watervallen onderweg.

Daarna ben ik doorgereden naar Lake St, Clair National Park, het eindpunt van de Overland Track (een bekende 6-daagse wandeltocht over het volledige gebergte). Het meer is 167m diep en gevuld met oude gletsjer water. Ik heb eigenlijk wel een wandeltocht gedaan naar een andere meer (Shadow Lake) maar de moerasomgeving en speciale bomen en planten zijn nog steeds allemaal zeer mooi en leuk. Zoals je aan mijn gezicht kan zien ging de tocht nogal wat meters in de hoogte ook. Er zijn nog andere mogelijkheden voor langere tochten maar daar heb ik geen tijd voor. Het proefje is nog steeds heel erg de moeite waard!

Om de dag af te sluiten, rijd ik nog een 3-tal uur door tot aan de voet van Cradle Mountain National Park, zodat ik de volgende ochtend vroeg kan beginnen aan de wandeltocht. 'S nachts was het 1 graad!! en het hoogteverschil van deze bergen was mij niet zo duidelijk geworden op de wegenkaart (die donkergroen is voor 75% van de oppervlakte...) Maar de bergen en zichten die ik passeer zijn supermooi. Tanken is trouwens ook nogal een uitdaging want niet elk tankstation heeft een 24h-service en ook niet ieder klein gehucht heeft een tankstation dus je moet wel een beetje wikken en wegen. Ik heb in Queenstown gelukkig wel een 24h-service tankstation gevonden. De foto is Lieselotte die precies terug in de jaren 90 beland is zonder bereik van haar gsm, maar het is ook een uitdaging en je leert de geografie van het land beter kennen dus ik zie het positieve ervan in.

Dag 3, Cradle Mountain National Park, veel keuze en weinig tijd. Omdat ik niet de volledige top wil doen (dat is 3 uur over gigantische ronde stenen klouteren) maar wel het mooie zicht wil hebben, besluit ik om een rondje met excursie naar Marions Lookout te doen (wat trouwens nog steeds een stevige klim is). Het is wel echt de moeilijkste dag om foto's uit te kiezen dus er is een klein beetje veel spam. Maar je zal snappen waarom.

Daarna passeerde ik onderweg langs een bordje over King Solomon Caves en omdat mij dat nog wel interessant leek ben ik maar even in het bureautje gaan piepen. Er bleek die dag nog plaats voor een rondleiding in de grotten (die echt super mooi zijn) en de gids was echt super interessant en had heel veel te vertellen. Belangrijkste weetje dat ik onthouden heb is dat er ongeveer 1000 zulke grotten zijn waarvan er maar 4 toegankelijk voor het publiek! Sommige andere kan je 1 maal per maand bezoeken onder deskundige begeleiding en inclusief klimmateriaal. In de avond ben ik nog helemaal doorgereden naar Bicheno zodat ik dichtbij de volgende wandeling was.

Dag 4, startende met een zeer mooi uitzicht over de Friendly Beaches, een goede introductie voor het Freycinet National Park wat op de planning staat voor de volledig dag. De Wineglass Bay is populair (ik denk vooral omdat het relatief dicht bij Hobart is) maar het is zeker de moeite waard. Ik kon natuurlijk niet anders dan zwemmen in de bay, want je doet toch geen zo een lange tocht om dan gewoon te kijken naar het water?? De temperatuur was wel ijskoud en er was een stevig windje maar de aanhouder wint :) 'T was de moeite en kheb ervan genoten en dat is het belangrijkste. Ook veel vriendelijke mensen ontmoet onderweg, iedereen zegt "How you doing" ofzoiets maar je moet niet antwoorden op de vraag maar met dezelfde antwoorden (zo vreemd, maar tis Australië he).

Er was ook nog een mooi uitzicht van rond de vuurtoren, en daarna ben ik nog naar onder gereden om een laatste Short Walk in het programma te squeezen.

Laatste dag in Hobart is voorzien als "rustdag". Een bezoek aan het heel bekende MONA museum (een beetje a la Guggenheim). Het grootste private museum van het zuidelijk halfrond. De kunst is soms heeeel vreemd maar over het algemeen vond ik het wel een zeer mooi museum met een mooie tentoonstelling over spinnenwebben (klink vreemd maar was interessant en wetenschappelijk onderbouwd). In de namiddag nog de Royal Tasmanian Botanical Gardens bezocht die ook echt wel prachtige bloemen en bomen hadden om de trip volledig af te sluiten. De volgende ochtend vlieg ik terug naar Sydney, want ik moet natuurlijk ook nog lessen volgen soms...